lunedì 9 agosto 2010

Dorothy Day on the Atom Bomb at Hiroshima

by Dorothy Day

(Note: This is the article that the American Catholic convert Dorothy Day wrote just after the bombing of Hiroshima and Nagasaki in 1945. She begins by commenting on the reaction of US President Harry Truman to the news of the destruction of the two Japanese cities. The figure of 318,000 she gives for the number killed was what was first reported in the press; the figure was later reduced. This is how one serious Catholic at that time reacted to these events; I make no further comment.)

Mr. Truman was jubilant. President Truman. True man; what a strange name, come to think of it. We refer to Jesus Christ as true God and true Man. Truman is a true man of his time in that he was jubilant. He was not a son of God, brother of Christ, brother of the Japanese, jubilating as he did. He went from table to table on the cruiser which was bringing him home from the Big Three conference, telling the great news; "jubilant" the newspapers said. Jubilate Deo. We have killed 318,000 Japanese.

That is, we hope we have killed them, the Associated Press, on page one, column one of the Herald Tribune says. The effect is hoped for, not known. It is to be hoped they are vaporized, our Japanese brothers, scattered, men, women and babies, to the four winds, over the seven seas. Perhaps we will breathe their dust into our nostrils, feel them in the fog of New York on our faces, feel them in the rain on the hills of Eaton.

Jubilate Deo. President Truman was jubilant. We have created. We have created destruction. We have created a new element, called Pluto. Nature had nothing to do with it.

The papers list the scientists (the murderers) who are credited with perfecting this new weapon. Scientists, army officers, great universities, and captains of industry — all are given credit lines in the press for their work of preparing the bomb — and other bombs, the President assures us, are in production now.

Everyone says, "I wonder what the Pope thinks of it?" How everyone turns to the Vatican for judgment, even though they do not seem to listen to the voice there! But our Lord Himself has already pronounced judgment on the atomic bomb. When James and John (John the beloved) wished to call down fire from heaven on their enemies, Jesus said:

"You know not of what spirit you are. The Son of Man came not to destroy souls but to save." He said also, "What you do unto the least of these my brethren, you do unto me."

(Houston Catholic Worker, Vol. XXV, No. 5, July-August 2005. (Reprinted from The Catholic Worker, September 1945)

(Inside the Vatican Mgazine 7-8-2010)

Biografia


Nella vita di Dorothy Day, il punto di svolta è l'adesione al cattolicesimo; la fede si fonde con la sua esperienza di vita politica e sociale, iniziando una singolare presenza, non solo sindacale, con i lavoratori statunitensi.
Insieme a Peter Maurin ha fondato il Catholic Worker Movement nel 1933; il movimento, iniziato con la pubblicazione del giornale Catholic Worker, fu avviato per delineare una nuova collocazione neutrale e pacifista (negli anni trenta sempre più lacerati dalle guerre), che sposava la nonviolenza e l'ospitalità per gli impoveriti e i diseredati.
Dorothy Day aprì in seguito una "casa di ospitalità" nei quartieri poveri di New York. Il movimento si diffuse rapidamente in altre città degli USA, in Canada e in Gran Bretagna: dal 1941 sono state fondate più di trenta comunità, ognuna indipendente, ma tutte affiliate ai Catholic Workers. Oggi esistono ben più di cento comunità, incluse alcune in Germania, Olanda, Irlanda, Svezia, Messico, Australia e Nuova Zelanda.
Dagli anni sessanta la Day abbracciò la "sinistra" cattolica. Anche se negli anni dieci aveva scritto appassionatamente in difesa dei diritti delle donne, della libertà dell'amore e del controllo delle nascite, si oppose alla rivoluzione sessuale degli anni sessanta, dicendo che fu l'effetto malato di una simile rivoluzione sessuale negli anni venti (in quel periodo, precedente la sua conversione, aveva avuto un aborto).
Dorothy Day è sepolta nel Resurrection Cemetery di Staten Island, a pochi isolati da dove si trovava il suo cottage vicino al mare, ove iniziò ad interessarsi al cattolicesimo.
La sua causa di canonizzazione è stata proposta dai Missionari Clarettiani nel 1983. Molti oppositori l'hanno giudicata indegna a causa dei suoi "peccati di gioventù" (sessualità prematrimoniale e aborto); altri, tra cui i Catholic Workers, hanno giudicato non degno della persona lo stesso processo di canonizzazione. Ciononostante, il papa Giovanni Paolo II ha concesso all'arcidiocesi di New York il permesso di aprire la causa nel marzo del 2000, conferendole ufficialmente il titolo di serva di Dio.

Biografia

Dorothy Day (New York, 8 novembre 1897 – New York, 29 novembre 1980) è stata una giornalista e attivista sociale (membro dell'Industrial Workers of the World) statunitense, famosa per le sue campagne di giustizia sociale in difesa dei poveri e dei senza casa.

Opere

Tra i suoi molti scritti, l'opera più importante è la sua autobiografia, The Long Loneliness, pubblicata nel 1952. Un resoconto di Dorothy Day sul movimento dei Catholic Workers, Loaves and Fishes, fu pubblicato nel 1963.
Le è stato inoltre dedicato un film, Entertaining Angels: The Dorothy Day Story, sulla sua vita e le lotte da lei intraprese (1996), nonché un lungometraggio documentario, Dorothy Day: Don't Call me a Saint (2006, premiato alla Marquette University, dov'è stato aperto un archivio dei suoi documenti il 29 novembre 2005.

Premi e riconoscimenti

1972: Laetare Medal dell'Università di Notre Dame;
1978: Pope Paul VI Teacher of Peace Award, di Pax Christi USA;
2002: inserita nella National Women's Hall of Fame.

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